Business Analyst hibák, amik nagyon fájhatnak a vállalatnak

Írta: Fodor Andrea | 2016. július 14., csütörtök

Business Analyst hibák, amik nagyon fájhatnak a vállalatnak

Egyre több olyan történetet hallok, amik azt bizonyítják, hogy az üzleti követelmények, a  terjedelem felesleges duzzasztása igen gyakori jelenség a vállalatoknál. Míg a projekt-portfólió összeállítása, elemzése és menedzselése már egy külön szakma, a kiválasztott projektek terjedelmét, üzleti célokhoz igazítását nem szokás figyelni.  Mint az előző postban megírtam, rengeteg erőforrás megy el üzletileg kevéssé fontos követelmények megvalósítására, arról nem beszélve, hogy a rendszerek bonyolítása exponenciálisan növeli a megvalósítási időt. A jelenséget paradox módon sok esetben a szakemberek, az elemzők és/vagy a fejlesztők okozzák.

Nézzük, mik a leggyakoribb hibák, amik a terjedelem duzzasztásához vezetnek:

  1. Szakmai tökéletességre törekvés

Ez az első pont a legérdekesebb, hiszen hogy lehet hiba az igényesség?  Hiszen a jó elemzőt az perfection2jellemzi, hogy szakmailag széleslátókörű, analitikus és igényes. Mégis, a követelmények növelésének egyik legkomolyabb oka a tökéletes megoldásra törekvő szakember. Jellemző kérdések, amivel sikeresen lehet duzzasztani a követelményeket: „Ha már hozzányúlunk ehhez a részhez, nem kellene rendbe tenni ezt a másik témát is?” „Ezt is lehetne, ilyet nem szeretnél?” „Ugye az is fontos, hogy…” „Ezt miért így csináljátok, mikor lehetne sokkal hatékonyabban is…” – a tételek azonnal megjelennek a követelmények között, anélkül, hogy tényleges üzleti igény lenne mögöttük. A jelenség nem tévesztendő össze sem a követelmények teljeskörűségének biztosításával, ami azt jelenti, hogy a megfogalmazott üzleti követelmények minden esetet fedjenek le, sem a szintén jellemző jelenségre, amikor az üzleti területek tekintenek rendkívül fontosnak olyan követelményeket, amik valójában nem azok.

Fontos megérteni, hogy – amennyiben a rendelkezésre álló idő és erőforrás véges – csak azon üzleti követelmények megvalósítására érdemes erőforrást allokálni, amik üzletileg is fontosak, indokolhatók, megoldják az üzleti problémát.  Nyilván egy-egy igényből sokkal többet is ki lehet hozni, de biztos van létjogosultsága?

  1. A teljes folyamat megértésének az előtérbe helyezése a tényleges üzleti probléma megértése helyett

Az előző pontban érintett jelenség sokszor ide vezethető vissza. Az elemzők gyakran analitikus gondolkodásúak, a teljes kép és az összefüggések megértése erős motiváció. Ez kell is, a baj akkor van, amikor a tényleges üzleti probléma feltárása és megértése háttérbe szorul. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy viszonylag jelentéktelen üzleti problémára gigaméretű megoldási javaslat születik.

  1. A megoldandó üzleti problémák beazonosításának hiánya, fókuszvesztés

Amikor az üzleti igény mellett megjelennek a különböző stakeholder igények, ott gyakran az érintettek behoznak olyan problémákat is, aminek megoldása számukra fontos, de nem biztos, hogy az eredetileg megoldandó üzleti problémához kapcsolódnak. Ha ezek a követelmények között bennmaradnak, könnyen válhatnak önálló céllá, gyengítve az eredeti üzleti fókuszt, valamint sokszor igen jelentős erőforrásokat emésztenek fel.

Tudomásul kell venni, hogy egy projekttel nem tudjuk a szervezet összes problémáját megoldani (bár sokan szeretnék). Muszáj beazonosítani a legfontosabb üzleti problémákat, amiket kezelni kell, és ezekre kell tenni a fókuszt, különben elszáll a terjedelem. A jól képzett, senior Business Analyst-nak kulcsszerepe van abban, hogy egy projekt során az elérhető legnagyobb üzleti érték kerüljön leszállításra.



További információt szeretnék kérni


Név*

Email cím*

Telefonszám

Témakör kiválasztása*

Megjegyzés

captcha

Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot

Vélemény, hozzászólás?