Elevator speech – Egy emelet egy gondolat!

2018. 11. 06. | Gintl-Reszegi Mária
Egy emelet egy gondolat! – Vezetői kommunikáció a liftben

Találkoztál már hasonló helyzettel? Érezted azt, hogy vajon Ő hogy csinálja, hogy neki elég erre 60 másodperc?

Gyakran kerülünk olyan helyzetbe, amikor tisztában vagyunk azzal, hogy mire van szükségünk a munkánkban való továbblépéshez, amely lehet egy vezetői döntés, egy jóváhagyás, egy megerősítés, eszkalálás. A közös bennük, hogy ezeket egy vezetői kommunikáció eredményeként tudjuk megszerezni. Feszítő érzés, mikor tudunk mindent a témáról, kérdezhetnek bármit, teljes állományok, excel táblák és kimutatások vannak a fejünkben, bármikor beszélünk róla órákat, csak valaki hallgasson meg.

A vezető irodájába bejutni nehéz, néha az is előfordul, hogy azt érzi az ember, oda születni kell. Ehhez képest vannak, akik pillanatok alatt megszerzik a jóváhagyásokat, leegyeztetnek nagy horderejű döntéseket. Hogyan csinálják? Pedig úgy tűnik, mintha csak kávézgatnának a büfében!!! Igen, ezek a beszélgetések liftben, folyosókon, büfében, talán még kisebb helyiségekben zajlanak és időkorlátjuk 60 másodperc.

A vezetőnek időből van a legkevesebb, ezért a siker kulcsa, hogy olyan módon kommunikáljunk vele, amilyen szintű információra neki szüksége van. Mit csinálnak azok, akiknek ez flottul megy? Mi is az algoritmus? Nagyon egyszerű!!! Ez az elevator speech, a liftkommunikáció: 6 mondat és 60s

Az elevator speech ellentéte a storytelling. Sokan úgy tudnak könnyebben magukévá tenni tartalmakat, ha azonosítják mi az ellentéte vagy az out of scope-ja egy fogalomnak. Egy vezetői kommunikáció esetén a storytellingben az információt lineárisan adjuk át, azok egyenértékűek és a vezetőtől várjuk, hogy kiemelje belőle a fontosakat. Az elevator speech-nél ezzel szemben, mi emeljük ki, hogy mi a fontos és pont azt emeljük ki, amely a vezető számára fontos. Mivel a vezetőnek időből van a legkevesebb, ahogy már említettem, ezért hálás lesz érte, mi pedig ezáltal sikeresebbé válunk a munkánkban.

Azt tudni kell, hogy az a vezető, aki a magas szintű, stratégiai gondolkodásban sikeres és elkezdenek vele részletekről beszélgetni sokszor fizikai tüneteket mutat. Ez pszichológia. Van, aki azt mondja, részletek hallatán egyenesen olyan érzése támad, mintha leszívnák az energiáját és elkezd bágyadni. Nos így vágjunk bele egy vezetői kommunikáció során egy Excel elemzéséhez fejben😊 A munkánk sikere nem azon múlik, hogy mennyire bonyolultak a képletek és milyen zseniális kimutatást állítottunk össze, hanem hogy hogyan tudjuk interpretálni a lényeget, a konkluziót (amelyhez persze a megfelelő képletek nélkül nem jutottunk volna el)

Vannak, akik egész életükben a munkájuk során ezt a módszert használják, ennek segítségével válnak sikeressé. Van olyan családtagom, aki annak idején az általános iskolában a franciadrazsét darabáron tudta eladni, mert tudta milyen hívószavakat emeljen ki a hétköznapi információkból, tudta, hogy a másik félnek mire van szüksége. Azóta is sikeres vállalkozó. Talán ez az egyik titok. El kell dönteni, hogy az a fontos, hogy mi mit akarunk elmondani vagy hogy a másiknak mit kell meghallania! Ha sikeres akarsz lenni, akkor ez utóbbira szavazok!

A minták visszatérőek. Sok hasonló módszer van, ahol ugyanezt a gondolatmenetet használjuk, viszont egyet emelnék ki. Akik már voltak az üzleti elemző tréningjeink egyikén, ők tudják, hogy egy üzleti kérelem érkezését követően összeállítunk egy szituációs vagy egy probléma statementet, gyökérokot keresünk, célt fogalmazunk meg, alternatívákat ajánlunk stb., ahogyan az elevator speech esetén is. Ez nem más, mint egy döntéselőkészítő anyag, egy mini Business Case 6 mondatban.

Hogy mi a fontos a sok információból? Ha csak arra gondolunk, hogy saját magunkat szeretnénk bemutatni, akkor is a helyzethez, a másik félhez illeszkedő lényeget emeljük ki. Másként mutatkozunk be egy interjún és másként egy randin. Ugyanazon életút más elemei fontosak a két esetben és értelemszerűen mindkét helyen az előnyöket emeljük ki, amelyet az határoz meg, hogy ki a másik fél😊

Vannak, akik ezt ösztönszerűen jól csinálják, viszont vannak, akiknek tanulniuk kell a kommunikációnak ezen formáját. Verejtékes feladat, ezért jó, ha van valaki, aki segít ebben. Ebből a célból ajánljuk neked vezetői kommunikációra épülő SMART TALK tréningünket, ahol Papp Edit kolléganőnkkel ismerheted meg és gyakorolhatod a vezetői kommunikáció mélyebb rétegeit. Biztos lehetsz benne, hogy jó kezekben leszel, hiszen Edit az ERSTE Bank korábbi vezérigazgatójaként saját tapasztalatból tudja mennyi ideje van egy vezetőnek és mire van szüksége a döntéshez, a sikerhez.