Elvárható-e az üzleti területektől, hogy üzleti követelményspecifikációt írjanak?

Írta: Fodor Andrea | 2017. január 18., szerda

Elvárható-e az üzleti területektől, hogy üzleti követelményspecifikációt írjanak?

A napokban egy beszélgetésen felmerült, hogy jó lenne, ha az üzleti területek úgy fogalmaznák meg az igényeiket, követelményeiket, hogy az alapján az IT már pontosan tudjon dolgozni. Igaz, hogy az igény az elvileg egyszerűbb, üzemszerű működéshez kapcsolódó fejlesztésekkel kapcsolatosan merült fel, és nem a jóval komplexebb, több szakterületet is átívelő projekteknél, a kérdés elgondolkodtatott.

A felvetés teljesen jogos, zsigeri válaszom pedig az lenne, hogy persze ez nem kizárt, ha egy Business Analystnak meg lehet requirement3tanítani a szakma fortélyait, akkor egy jó átlátóképességű termékfejlesztő, pénzügyes, stb. miért ne lenne pontosan ugyanerre képes? Ugyanakkor a kérdés jóval összetettebb. És bár egyértelmű, határozott válaszom nincsen, talán érdemes néhány szempontból körbejárni a kérdést:

  • Steven P. Blais – Business Analysis – Best Practices for Success c. könyvében kifejezetten hangsúlyozza, hogy a felhasználók feladata többek között a termékértékesítés, a marketing, a számlák fizetése, a bérszámfejtés, de nem a követelmények megfogalmazása. Véleményét az alábbiakkal indokolja:
    • a felhasználók kizárólag a saját perspektívájukból látják a problémáikat és megoldásaikat
    • nem biztos, hogy a probléma legjobb ismerője a legalkalmasabb személy a követelmények leírására
    • nem tudják, mit szeretne az IT.
  • Az üzleti felhasználók a saját szakmájukat mélyen ismerik, nem gondolják, hogy bizonyos alapvetéseket meg kellene magyarázni, „de hát ez mindenki számára természetes”
  • Az üzleti oldalon dolgozó kollégáknak a követelményspecifikáció írás egy feladat a napi munkában, sőt, amikor egy banknál a BA funkciót business line-onként hozták létre, az lett az eredménye, hogy a kollégát beszippantotta a mindennapi élet, és csak elenyésző időben foglalkozott BA feladatokkal
  • Amikor a saját problémánkkal foglalkozunk, azonnal a megoldásokban gondolkodunk, és nem töltünk időt a probléma definiálásával
  • Nagyon ritkán fordul elő, hogy egy probléma tisztán egy területet érint. Üzleti oldalon nem mindig van késztetés a szervezeti egységek közti egyeztetésre.
  • A behozott probléma soha nem a valós probléma. Ha csak ebben a cikkben említett probléma mögé nézünk, miszerint az üzleti területek nem tudnak az IT számára értelmezhető követelményeket megfogalmazni, rögtön felmerülnek az alábbi kérdések:
    • rosszul vannak megfogalmazva a követelmények, vagy kevés a szakmai tudásunk az értelmezésükhöz?
    • amennyiben az üzleti területek megoldásokat javasolnak (és megoldásokat fognak megfogalmazni), azok minden esetben elfogadható-e az IT munkatársai részére?

A kérdésekre adott válaszok meghatározzák  a megoldási irányokat is. Ha tényleg csak az a baj, hogy rosszul vannak megfogalmazva a követelmények, az könnyen orvosolható egy tréninggel, más problémák esetén viszont ez hatástalan lesz, és más megoldásokat kell meggondolni.

Ugyanakkor több olyan, üzleti területen dolgozó kollégát ismerek, akitől becsukott szemmel is elfogadnék bármilyen specifikációt (belőlük lesznek később a Business Analystek :-)). Vajon csak a személytől, hozzáállástól függ?

Ti mit gondoltok?



BA képzésünk következő nyílt csoportja 2017. február 3.-án indul. További információk: BA képzés




További információt szeretnék kérni


Név*

Email cím*

Telefonszám

Témakör kiválasztása*

Megjegyzés

captcha

Iratkozzon fel hírlevelünkre, amennyiben szeretne hasznos szakmai cikkeket, tanulmányokat, összefoglalókat kapni tőlünk, valamint értesülni az aktuális szakmai rendezvényekről, illetve a Projektcoach Kft. képzéseiről és egyéb szolgáltatásairól!


 Feliratkozom a hírlevélre
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot

Vélemény, hozzászólás?