Sok pörgés feleslegesen – a miértek fontossága

2018. 07. 24. | Fodor Andrea

Business Analyst képzéseken gyakran elhangzó mondat: „Nálunk nem lehet visszakérdezni sem a vezetők, sem az üzleti területek felé. Azt kell csinálni, amit mondanak, ellenkező esetben azt hiszik, megkérdőjelezzük a kompetenciájukat”.

Nem tudom, hogy ez a jelenség valóban olyan gyakori-e, mint amilyen gyakran hallom ezt a mondatot. Tapasztalatom szerint e mögött a mondat mögött állhat személyes bizonytalanság is, sokszor pedig az, hogy egyszerűen rossz kérdéseket teszünk fel. Mint azt már írtam korábban, ha a megoldásról kezdjük kérdezni a vezetőket, illetve az üzleti kollégákat, hamar elvesztik a türelmüket, mert az ő fogalmaik szerint ezt nekünk kellene kitalálni. Én sosem ütköztem falakba, ha a arról kérdezgettem a vezetőket, illetve az üzleti kollégákat, hogy mit is szeretnének elérni, hogy segíti a kialakítandó rendszer őket abban, hogy több/jobb ügyfelük, gyorsabb folyamataik stb. legyenek. De el tudom képzelni, hogy vannak cégek, ahol valóban ez a szervezeti kultúra.

De miért baj ez?

Mert az embereknek szükségünk van miértekre, szükségük van irányokra. Ha nem kapják meg, megválaszolják a kérdéseket maguknak. És ne legyenek illúzióink, egy projektben 10 projekt tag minimum 8 miértet gyárt magának, és arra definiálnak megoldásokat. Az egyikük annak örül, hogy végre belátta a vezetőség, hogy ez a technika már elavult, és a technológiai megújulást látja célnak. A másikuk a felhasználók munkaterheit szeretné csökkenteni. A harmadik azért küzd, hogy „ha már egyszer hozzányúlunk”, itt az alkalom, hogy a cég árazási struktúráját rendbe tegyük. A negyedik szerint a manuális munkából származó hibák kockázatát kell csökkenteni. Ha e szempontoknak mind meg szeretnénk felelni, jó nagy megoldást fogunk építeni, jó sok konfliktussal, a scope szétcsúszása garantált.

Mi e közben a valós probléma? Túl sok erőforrást és költséget emészt fel a jelenlegi rendszer karbantartása, költséget kell csökkenteni. De ez valahol elsikkadt a szervezeti kommunikációban.

Tehát a gyors és jó megoldásokhoz ki kell tenni az asztalra, hogy milyen problémá(ka)t szeretnénk megoldani. Ehhez viszont kérdezni kell (de azt jól!), és ezekre a kérdésekre válaszok kellenek.

Vezetők, ha gyors és jó megoldást szeretnétek kapni, segítsetek!

Ti hogy látjátok?

View Results

Betöltés ... Betöltés ...