Agilis szemléletmód a klasszikus projektekben: nem lehetetlen!

A szeptember 7-én megjelent ICT-piac Nagykönyve 2021, amelyben Agilitás és az üzleti elemezés szoros együttműködéséről beszélgettünk.

Gyakran erőltetjük az agilitást, sokszor olyan szektorokban is, ahol nehezen adoptálható. Tagadhatatlan, hogy az agilitásban nagyon sok érték van, amit az alkalmazott módszertanoktól függetlenül érdemes megfontolni. Ahol ezen értékeket szem előtt tartják, ott sikeresek a projektek, akár agilis, akár hagyományos keretek között működnek. Ezekről a sikertényezőkről beszélgettünk Fodor Andreával, a Projektcoach Consulting ügyvezetőjével.

„Az első és legfontosabb dolog, és ami a legnagyobb problémát is okozza egyben, az üzleti szemlélet elsajátítása. Az üzletet az IT-nak is értenie kell, és fordítva is. Ez alatt azt kell érteni, hogy az adott IT-termék, illetve annak minden egyes funkciója hogyan illeszkedik a cég stratégiájába, folyamataiba, és ezen keresztül hogyan hat az eredményességre. E nélkül a projekt nem lesz sikeres. Az IT-megoldásoktól gyakran várják, hogy minden problémát megoldanak, pedig ez nem lehetséges”, mondta Fodor Andrea.

„A sikeres projekt másik tényezője a fázisolás, a létrehozandó termék üzleti roadmap-jének kialakítása. Arra kell törekedni, hogy kisebb, önmagukban is értékes megoldásrészeket implementáljunk egymás után. Gyakori hiba az agilitást alkalmazó szervezetekben az az elképzelés, hogy az agilitásban nem kell tervezni, fokozatosan tárulnak fel az információk. Probléma, ha az információ a szervezeten belül elérhető, de későn derül ki. Az agilitás arra való, hogy olyan információkat szerezzünk meg a piacról, amelyek nem állnak rendelkezésre a cégen belül, például az adott termék vagy szolgáltatás piaci fogadtatása, az üzleti elképzeléseink validálása. A pilotolás módszertantól függetlenül alkalmazható”, tette hozzá Fodor Andrea.

Az agilitás és a sikeres projekt alapszabálya, hogy semmire nem szabad több energiát fordítani, mint amennyit az adott funkció üzletileg ér. Ha a problémával való együttélés költsége alacsonyabb, mint a probléma megoldása, nem érdemes pénzt áldozni rá. Ennek a szemléletnek be kell épülnie ahhoz, hogy a veszteségektől való szabadulás a leghatékonyabban menjen. Ehhez azonban elemzési eszközök, analitikus gondolkodásmód szükségesek.

Összegezve: az üzleti elemzési módszerek az agilis szemléletet képviselik, az alkalmazott módszertani elemektől függetlenül az üzleti stratégiai gondolkodás, az értékteremtés, a pilotolás és fázisolás, a veszteségtől való szabadulás elemeit ötvözve. „Mi abban tudjuk segíteni a partnereket, hogy módszertant biztosítunk, illetve olyan üzleti elemzőket képzünk, akik ezzel a szemlélettel és tudással felvértezve indulnak neki a projekteknek, akár klasszikus, akár agilis módszertannal dolgozzanak”, zárta gondolatait Fodor Andrea.

Ha hasonló tartalmakat szeretnél olvasni, iratkozz fel szakmai hírleveleinkre!


    A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező

    Iratkozz fel szakmai hírlevelünkre, és tarts lépést a fejlődéssel, újdonságokkal!


      A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező