Béres Dóra
Ismert tény, hogy a projektek indulásakor, a projekt tervezés fázisában a legnagyobb a bizonytalanság a leszállítandó termék, annak költsége, leszállítási ideje körül, így az igénydefiniálás időszaka (amit nevezhetünk projektindításnak, koncepcióalkotásnak vagy pre-sales fázisnak is) az egyik legköltségesebb és legkockázatosabb projektszakasz. Jogosan merül fel a kérdés, hogy mennyi üzleti erőforrást éri meg elégetni az igény definiálásakor ahhoz, hogy annak leszállítására egy kellően pontos becslést tudjon adni az IT terület és a feladatra ráfordított munka ne minősüljön később „kidobott munkának”? Létezik-e egyáltalán az igények definiálásának egy optimális szintje?
A legnagyobb hibák, amit gyakran hallunk. Ti is tapasztaljátok?
Vajon melyik irány célravezetőbb: kevesebb mennyiségű adatból gyors döntést hozni vagy alaposan kidolgozott, részletes elemzésekkel megtámogatott tervekre jóváhagyást kérni. Az előbbi esetben a kezdeti költségek alacsonyak, mivel minimális munkabefektetés történt, de a járulékos költségek a projekt későbbi szakaszaiban megjelenő változtatási igények miatt jelentősek lehetnek.
A második esetben az elemzési munkák költsége szignifikáns eleinte, viszont a későbbi projektköltségek várhatóan kontrolláltabbak lesznek. Vajon melyik a jobb és előnyösebb megoldás? Egyáltalán létezik-e jó megoldás ilyen esetekben?
A kérdésre a válasz tapasztalatom szerint abban keresendő, hogy magának a vállalatnak, de legfőképp a projekt szponzorának (aki döntéshozó, költséggazda is egyben) milyen szintű a kockázati éhsége és a döntési hajlandósága, vagyis milyen pontosságú adatokból tud és mer jóváhagyást adni az igénydefiníciós fázisban készülő tervekre:
Amennyiben azonosítottuk a vállalat kockázati és döntési mechanizmusát a fentiek szerint, az alábbi megoldásokkal élhetünk az igénydefiníciós (pre-sales) feladatok költségeinek fedezésére a projekt tervezés során, a projekt scope meghatározásához:
A termékterjedelem kialakításának létezik erőforráskímélő, többszintű, a fokozatos lebontás elvét követő módja módszertanunkban, ami mind hagyományos, mind agilis projektekben használható. A módszertant akár tréningjeinken is megtanulhatod, de szívesen állunk rendelkezésedre cégedre szabott tanácsadás keretében is. Ha szeretnél többet tudni, vedd fel velünk a kapcsolatot!
Ha hasonló tartalmakat szeretnél olvasni, iratkozz fel szakmai hírleveleinkre!