Te lendíted vagy gyilkolod a karriered, amikor a felsővezetőddel kommunikálsz?

2019. 04. 18. | Gintl-Reszegi Mária

Sokan kerülünk olyan helyzetbe, amikor kifejezetten felsővezetőnek (C-level) szükséges prezentálni és döntést várunk cserében. Zseniális összefüggésekben gondolkodsz és ezt folyamatosan képes vagy tágítani? A felsővezetődnek viszont ebből a lényegre és annak egyszerű és egyértelmű kommunikálására van szüksége. Nem jönnek be a máshol sikeresen használt kommunikációs sémák, sőt kifejezetten csapdába kerülünk azok használatával? Ahhoz, hogy megértsük a működést, fontos látni, hogy mi motivál egy felsővezetőt és megérteni, hogy az általános sikertechnikák velük szemben miért nem jönnek be.


Ha gyakorlatban is ki akarod próbálni magad és fejleszteni szeretnéd ezt a kompetenciád, Smart talk tréningünkön megteheted, ahol Papp Edittel, az Erste Bank volt vezérigazgatójával tét nélkül, védőhálóval szerezhetsz saját tapasztalatokat.


A felsővezetői kommunikáció lényeges pontjai

Gyakorlott és magabiztos előadók is elvérezhetnek a management prezentáció során és úgy jönnek ki, hogy a management nem ért hozzá, én bezzeg minden apró részletet ismerek. Ehhez képest csak kekeckednek és fogalmuk sincs semmiről. Ez utóbbi valóban igaz, viszont ilyenkor a legjobb végiggondolni, hogy mi volt sikeres és mikor kezdődött a kekeckedés? Milyen információra volt ott szüksége és ami még fontosabb az, hogy mire nem. Ebben a helyzetben te vagy a felelős azért, hogy mit fog tudni a vezető és mi alapján hozza meg a helyes döntést. Az ő célja a jó döntés.

Hogy milyen jelenségek okozhatják a fenti megakadásokat? A saját ellenállásunkon túllépve, ha visszatekintünk a párbeszédre nagy eséllyel a következő jelenségek egyikét azonosíthatjuk, amelyre érdemes a későbbiekben figyelni:

  1. Story és humor elkerülendő, csak a tények számítanak: Százszám lehet találni olyan tanácsokat a mai világban, hogy tedd személyessé a mondanivalódat, add ki magad, jelszó a storytelling humorral megtűzdelve. Ezek minden más közönségnél működő eszközök, viszont a management nem sztorikat akar, hanem rövid idő alatt annyi információhoz jutni, amely alapján jó döntést tud hozni. Te transzformálod át a szakértői szintű információt vezetői szintű információvá.
  2. A lényeget mondd! Egyszerűen és egyértelműen: Nem tolerálják a részletekbe menő hosszú prezentációt hosszú és többszörösen összetett mondatokkal. Folyamatos időnyomásban vannak, ezért rövid időt tudnak rád szánni, de azt nagyon koncentráltan teszik. A 15 perces kereted a kezdés előtt egy pillanat alatt 5 percre csökkentik, de a célod akkor is el kell érni. Nincs szüksége a vezetődnek szakértői szintű információkra, mert nem segíti a döntési mechanizmusait. Megbízik benned, mint szakértő és abban is, hogy te jól ki tudod emelni számára a lényeges pontokat. A lényeget mondd! Azt egyszerűen és egyértelműen! Ez viszi a vezetődet sikerre és ez lendíti a karriered.
  3. Prezentáció helyett építő jellegű vitafórumra számíts: Egy előadás esetén a végén szokott kérdésfeltevés időszak lenni, hogy a logikai és érzelmi felépítés meg ne szakadjon. A felsővezető azonnal kérdez, nincs lehetősége kivárni a végét, hiszen akkor már lehet, hogy egy másik tárgyaláson lesz. Számíts rá, hogy az első pillanattól kérdések során keresztül kell bemutatnod a témádat. Ez valójában nem is egy prezentáció, hanem egy vitafórum a megfelelő keretekkel. A vita tartalma szorosan kapcsolódik a vállalat pénzügyi sikeréhez, ezért annyira elkötelezettek. A kérdéseivel, ha akadékoskodásnak is tűnik, nem ellened, hanem a megfelelő információkon alapuló döntés és szervezeti fejlődés mellett van, amelynek ezáltal te is a részese vagy.
  4. Stratégiai üzleti értékek mentén gondolkodj: A vezetődnek stratégiai szintű üzleti értékek mentén kell döntést hoznia, mint pl hatékonyságnövelés, piaci részesedés növekedése, költségcsökkentés. Amennyiben ezekhez való kapcsolódás nem egyértelmű a mondanivalódból, akkor időt jelent számára ezeket az összefüggéseket feltárni. Spórolj az idővel, vedd át a gondolkodását és tedd egyértelművé, hogy mondanivalód melyik stratégiai elemhez illeszkedik. Ezzel nagyban megkönnyíted a közös gondolkodást.

 

Útravaló

A felsővezetőnek megfelelő minőségű és mennyiségű információra van szüksége, hogy jó döntést hozzon. Hálás lesz érte, ha jót és jól adsz. Ez fogja elősegíteni a karriered.

Hogy ez valóban megtörténjen összefoglalom, hogy mire figyelj:

  1. Egyszerű és egyértelmű kijelentéseket használj
  2. A mondanivalódat készítsd el 15 perces, 5 perces és 1 perces verzióban is
  3. Fogalmazd meg egy mondatban a célt és legyen ez a mondanivalód alapja
  4. Csak magas szintű összefüggésekre mutass rá, tárd fel a miérteket
  5. Ajánlj alternatívát
  6. Tudasd vele, hogy mit vársz tőle
  7. Fogadd el, hogy ebben a kontextusban nem te vagy a fontos, hanem a mondanivalód