Hogyan válik egy üzleti igényből, megvalósított és az ügyfelek számára üzembiztosan és stabilan működő rendszerfunkció?

2020. 08. 26. | Lotz Andrea

IT fejlesztések kapcsán melyikünk ne találkozott volna már a következő ügyfél kérésekkel?

  • “szükségünk lenne egy interface-re A és B rendszer között”; 
  • “működjön ugyanúgy a rendszer ahogy eddig, de legyen képes további adatok tetszőleges paraméterezésére”; 
  • “a rendszer felülete legyen felhasználóbarátabb és gyorsabb”

A fenti felsorolásban említett példák egytől- egyig jogos ügyfél kérések. Valós üzleti és fejlesztési igénnyé azonban az Üzleti elemző és az IT rendszerszervező áldozatos munkájával válnak. rendszerszervező

Azon szerencsés vállalati kultúrákban, ahol a fejlesztési igények projektműködés keretében kerülnek leszállításra és ahol dedikált üzleti elemző (BA) dolgozik az igényeken, ott már az ügyfél kérések felmerülésének pillanatában segít a BA összegyűjteni, megfogalmazni, elemezni és teljeskörűvé tenni ezeket az ügyfél igényeket. A BA-val ellentétben az IT rendszerszervező fő fókusza nem az igényen, hanem az arra adott IT megoldáson van.

Az egyes projektfázisok mentén pontosításra és finomhangolásra kerülnek az ügyfél- kérések, figyelembe véve az adott szervezet működési és szabályozási kereteit, legyen szó üzleti, operációs, vagy IT folyamatokról és előírásokról.

Míg a BA a felmerült és megoldandó problémára, az abból levezett célra és az elvárt hatás elérésére fókuszál, addig az IT rendszerszervező abban segít az üzleti igény fejlesztési igénnyé válásának folyamatában, hogy életképes és működő megoldási alternatívákat ajánljon, illeszkedve a szervezet IT működési kereteihez.

Melyek lehetnek ezek a keretek?

Szervezeti érettségtől, annak méretétől, fejlesztési feladatban érintett szereplők számától függően beszélhetünk:

  • Az adott vállalatra jellemző fejlesztési módszerről, ill. azok esetleges kombinációjáról,
  • Alkalmazott technológiákról, azok napra készségéről,
  • Arról a meglévő architekturális környezetről ahová egy meglévő / új rendszerfunkció módosításra / implementálásra kerül,
  • A szervezeti IT kultúra és architektúra jövőképéről,
  • IT rendszerszervezői – fejlesztői kommunikáció minőségéről,
  • Az fejlesztendő alkalmazások IT – infrastrukturális, IT – security, IT – üzemeltetési, törvényi megfelelőségi előírásairól
  • Vagy éppen arról, hogy egy adott rendszerfunkció fejlesztését házon belül, kiszervezett módon, vagy éppen szolgáltatás keretében látják el

Az üzleti igények tisztázása, pontos megértése, valamint a fent jellemző keretek figyelembe vételével formálódik a konkrét rendszerre/ rendszerekre vonatkozó fejlesztési igény, melynek outputjaként kerül leszállításra az az IT rendszerszervezői specifikáció, amelyből a rendszer fejlesztésére megbízott vállalkozó elvégzi a szükséges programozási teendőket.

Az IT rendszerszervezői feladatok természetesen nem állnak meg a rendszerspecifikáció fejlesztésre történő átadásánál: a rendszerszervezők az implementáció teljes fázisában (és azon túl nyúlóan ‘kontrol’ fázisban is) folyamatosan figyelemmel kísérik a fejlesztési folyamatot, teszt környezetet készítenek elő az üzleti teszt támogatására, elemzik és képviselik a megrendelői érdekeket a fejlesztések kapcsán, élesítési és visszaállási tervet készítenek, valamint a kapcsolódó üzemeltetési területtel és a fejlesztőkkel közösen megtervezik a fejlesztési igény élesítését, azok sikerességéről egyértelmű visszajelzést adnak az üzleti területek számára.

Ha elmélyítenéd a tudásod az IT rendszerszervezés területén, vagy felkeltettük az érdeklődésed a témával kapcsolatban, tájékozódj IT rendszerszervezés gyakorlati képzésünkről.

Szerző: Szombath András

Ha hasonló tartalmakat szeretnél olvasni, iratkozz fel szakmai hírleveleinkre!


A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező

Iratkozz fel szakmai hírlevelünkre, és tarts lépést a fejlődéssel, újdonságokkal!


A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező