“Legyen olyan mint a mostani!” – Mit mond ez egy profi üzleti elemzőnek?

2019. 06. 04. | Fodor Andrea

Nemrég olvastam egy vicces, frappáns cikket erről a valóban gyakran előforduló jelenségről.  Amenyiben az üzleti területnek kell specifikálnia, akiknek – mint tudjuk -nem az IT rendszerek kialakítása a feladata, akkor hasonlóan zajlik a beszélgetés. Profi üzleti elemzőnek azonban nagyon sokat elárul, ha a “legyen olyan, mint a mostani” szófordulat elhangzik. Nézzünk kicsit a jelenség mögé!

A kérés általában IT rendszer cseréje esetén szokott elhangzani. Az igényt (need) részletesebben elemezve kiderül, hogy a projekt az alábbi indoklással került indításra:

  • a jelenlegi rendszer támogatása hamarosan megszűnik (szóbeszéd szerint)
  • a jelenlegi rendszer technikailag elavult, fenntartása sokba kerül
  • a jelenlegi rendszert ismerő szakemberek már nem dolgoznak a cégnél
  • a XXI. században már egy magára valamit is adó cég már ilyen rendszert használ
  • a konkurencia is ezt használja
  • jött egy új IT vezető, és az ő kezdeményezésére indult a projekt, az előző munkahelyén ezt használták
  • esetleg egy központ által erőltetett rendszerbevezetésről van szó.

Egyszóval a projekt nem kifejezetten üzleti, hanem általában IT nyomásra indul, de sokszor az üzleti területekhez van rendelve a végrehajtás felelőssége. A jelenség egyébként rendkívül gyakori, vannak szervezetek, ahol a projektek 20-25%-át is elérhetik az üzletinek álcázott, de valójában IT projektek. Jellemzően nem, vagy csak nehezen haladnak, nincs tulajdonosuk, nincs egyértelmű scope, illetve folyamatosan változik, keresik az új rendszer helyét az üzleti architektúrában.

Szóval mit is jelent az, ha mint üzleti elemző azt halljuk, hogy legyen olyan, mint a mostani – esetleg itt-ott lehetne egy kicsit javítani rajta? A válasz rettentően egyszerű: az, hogy a jelenlegi megoldás többé-kevésbé kielégíti az üzleti igényt, egy két apróbb problémát leszámítva. Mit érdemes ez esetben vizsgálni?

  • Van-e külső kényszer a projekt végrehajtására? Ha igen, javasolt a külső igénynek megfelelő minimális scope kijelölése.
  • Ha nincs, vagy nem erős, célszerű megvizsgálni, hogy nem érdemes-e az erőforrásokat üzletileg előnyösebb projektekre felhasználni – a projektet lezárni, vagy elhalasztani.
  • Ha projekt folytatása mellett dönt a cég – és nincs külső kényszer – tudomásul kell venni, hogy az üzleti oldal valószínűleg nem tesz majd bele energiát, erős vezetői nyomás kell a befejezéshez.

Mi a Ti tapasztalatotok ezzel kapcsolatban?