Mitől üzleti az elemző? – avagy az üzleti elemző munkakör jelentése

2020. 07. 14. | Fodor Andrea

Gondolkodtál-e valaha is azon, mit jelent az üzleti elemző munkakör? És vajon létezik-e IT Business Analyst? Ezt a kérdéskört járjuk körbe cikkünkben.

Minden tréningünkön elhangzik hasonló kérdés, és csak nagy ritkán érkezik elsőre jó válasz. Pedig meglehetősen fontos lenne megérteni, mitől üzleti az elemző, hiszen rengeteg félreértés jellemzi ezt az egyszerű kérdésfelvetést.

Leggyakrabban az a válasz érkezik, hogy „mert megérti, mit szeretne az üzlet”. Eddig érthető, de ki is az üzlet? A jog üzlet? A HR üzlet? A kontrolling üzlet? A helyes megnevezés a megrendelő.

Bár az korrekt, hogy az üzleti elemző megérti, mit szeretne a megrendelő, nem ettől üzleti az elemző, hanem attól, hogy segíti a szervezetet az üzleti, stratégiai célok elérésében, megvalósításában. Ehhez viszont az üzleti, stratégiai gondolkodásmódot is el kell sajátítani, ami ugyan nem bonyolult, de szemléletváltást igényel, és lényegesen különbözik a szakértői gondolkodástól.

 

Milyen is az üzleti gondolkodás?

  • Hatékony

Tisztában vagyunk vele, hogy sokkal több jó ötlet van, mint erőforrás. Alapvetően egy ötlet lehet jó befektetés, de attól még nem biztos, hogy meg kell valósítani. Az erőforrások nem korlátlanok, tehát akkor járunk el megfelelően, ha a legnagyobb megtérülést, vagy stratégiai értéket nyújtó feladatokra fordítjuk kapacitásainkat, és nem forgácsoljuk szét az erőinket.

Ugyanígy, nem kell mindent tökéletesen megoldani, a gyors, de elég jó megoldás sokszor jobb, mint a tökéletes, de bonyolult, ezáltal nagy kockázatú, sokáig implementált megoldás.

  • Egyszerű

A bevételeket növelni kell, a költségeket pedig csökkenteni, de legalábbis kisebb mértében növelni, mint ahogy a bevételek növekszenek, ez a lényeg. A stratégia magában foglalja, hogy ezt hogyan szeretnénk elérni (ügyfélelégedettség növeléssel, reklamációk csökkentésével, hatékonyságnöveléssel, stb.)

  • Mérhető / számszerűsíthető / bizonyítható

Az a probléma, amit a szervezet nem tud bizonyítani (megmérni), az nem is létezik. Üzleti döntéseket elemzés és mérés alapján lehet meghozni, nem érzések által.

 

Az első nehézség már ott szokott kezdődni, hogy meg tudjuk-e fogalmazni, hogy mi az üzleti probléma. Tipikusan nem üzleti problémák, legfeljebb gyökérokok a következők:

  • nincs interfész a két rendszer között
  • sok a manuális munka
  • túl bonyolult a rendszerarchitektúra
  • dupla adatrögzítés van
  • elavult a technológia

A felsoroltak nem konkrét üzleti problémák. Ilyen esetben meg kell keresni, hogy ezek a jelenségek milyen üzleti problémákat okoznak.

 

Üzleti problémák:

  • Túl drága a folyamat végrehajtása
  • Túl sok az ügyfélreklamáció
  • Túl hosszú a piacra jutási idő
  • Túl hosszú a várakozási idő a fiókban/call centerben
  • Túl drága a rendszer üzemeltetése

Ezek az üzleti problémák mind mérhetők, bizonyíthatók, és legfőképpen, elemezhetők. És ettől a tevékenységtől lesz üzleti az elemző.😊

Ha elmélyítenéd a tudásod az üzleti elemzés területén, vagy felkeltettük az érdeklődésed a témával kapcsolatban, tájékozódj Business Analyst módszertani és szemléletformáló képzésünkről, valamint csomagajánlatainkról!

»Tovább az üzleti elemző képzésre

Ha hasonló tartalmakat szeretnél olvasni, iratkozz fel szakmai hírleveleinkre!


A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező

Iratkozz fel szakmai hírlevelünkre, és tarts lépést a fejlődéssel, újdonságokkal!


A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező