Output vs Outcome – feltáratlan kritikus pont az üzleti világban

2019. 02. 15. | Gaál Ildi

Jelen cikkünkben két új, mostanában megjelent fogalmat járunk körül: az output és az outcome különbségeit. Business Analyst képzéseink résztvevőinek a tartalom nem lesz ismeretlen, de a fogalmak jelentésével érdemes tisztában lenni.

A legtöbben nem gondolják túl a következő kérdést: Mi is valójában a különbség output és outcome között? Pedig, ha a mélyére ásunk, egyértelműen választ adhat a legtöbb vállalat helytelen célkitűzéseire és a nem-értékteremtő tevékenységek felhalmozódására.

Az üzlet világában a megkülönböztetés nem mindig tiszta és egyértelmű. Egy egyszerűbb példával élve az output a termék, amit létrehozunk legyen az kézzelfogható vagy virtuális, például egy mobilparkoló alkalmazás a telefonon. Az outcome az ezzel megnyerhető előny, tehát a kényelem, illetve a parkolóautomata keresésére és használatára fordított idő megspórolása.

Tehát az outcome azt az előnyt jelenti, amit az ügyfeleid vagy vásárlóid nyernek egy bizonyos termék esetében. Első és legfontosabb lépésként ismerned kell az ügyfeleid valódi igényeit, és prioritásait ahhoz, hogy valódi értéket teremthess számukra.

Az output meghatározza magát a terméket, szolgáltatást vagy profitot, amit célként kitűztél, vagyis választ ad a „Mit?” kérdésre. Ezzel szemben az outcome jelenti ennek a célnak a lényegét, a valódi értékét a vásárlók szemében, és a „Miért?” kérdésre kapunk általa választ.

A 21. században az üzletnek rá kell ébrednie arra, hogy az outcome az igazán mérvadó az outputtal szemben, mivel leginkább ebben rejlik a versenytársakkal szembeni előny fenntartása és az ügyfelek elégedettségének növelése.

 

És hogy miért olyan fontos mindez az üzleti világban?

Manapság a technológia és az IT megoldások jelentik a legtöbb vállalat számára az alapkövet a mindennapi működéshez és a sikerhez. Az IT a back-office funkciókból egyenesen kritikus fontosságúvá nőtte ki magát az ügyfélélmény szempontjából. Legyen az weboldal, applikáció vagy közösségi média, a vásárlók számára elsődleges a céggel való kommunikáció és az ügyintézés zökkenőmentessége és minősége.

Ennek a hatékonyságnak az elérése érdekében az IT és Business együttműködésnek át kell váltania outputról outcome központúvá. A legtöbb IT cég nem az üzlet szemszögéből gondolkozik, így az elért eredményeket különböző feladatok és igények véghezvitelében méri, nem pedig azok eredményessége és hatása alapján. Ennek eredményeképp a megoldás csak többszöri nekifutásra éri el a kívánt minőséget, ami a határidő túllépésével és az ügyfelek elégedetlenségével járhat.


Ha szívesen belemerülnél hasonló témákba, és alkalmaznád mindezt a munkád során is, várunk Business Analyst I. képzésünkre! Többek között ezekre a kérdéseidre is választ kaphatsz:

  • Hogyan értsük meg és rendszerezzük az üzleti igényeket?
  • Hogyan tudjuk konszolidálni és priorizál(tat)ni őket?
  • Milyen eszközök, módszerek vannak?
  • Hogyan biztosíthatjuk, hogy a szűkös erőforrások valóban a legnagyobb üzleti értéket teremtő feladatokon dolgozzanak?

 

Sajátítsd el az outcome fókuszt!

 

  1. Fogalmazz tisztábban!

Emeld ki és tedd transzparenssé az üzleti igény hozzáadott értékét és az elvárt eredményeket az ügyfelek szempontjából!

 

  1. Alakítsd ki időben a megfelelő mérőeszközt!

Ne elégedj meg azzal, hogy magára az IT tevékenységre vonatkozóan fogalmazol meg minőségi elvárásokat, mert ennek teljesülése önmagában nem fog eredményt hozni.

Fogd a tisztán megfogalmazott üzleti értékedet és egyértelműsítsd az elvárt eredmény sikerkritériumait.

 

  1. Ismerd fel az outcome sikereit és az alapján jutalmazz!

Az output sikerei önmagukban csak látszólagos előrelépéseket hoznak. A valódi üzleti sikereket és növekvő elégedettséget ismerd fel és utána értékeld sikerként a mögötte húzódó IT megoldást és ne fordítva.