2020. 04. 28. | Fodor Andrea
A felgyorsult világ gyors megoldásokat igényel, így a hagyományos projektek már nem időtállóak. Tapasztalataink szerint az üzleti problémák megértése/priorizálása, az üzleti problémára fókuszáló megoldások megtalálása, az üzleti követelményspecifikációk minőségi, teljeskörű és validált elkészítése sok szervezet számára kihívást jelent. Szállítói oldalon különösen nagy hangsúlyt kap a pontos, követhető követelményspecifikáció, ami alapján biztosítható, hogy a megrendelő olyan megoldást kap, ami megfelel az üzleti igénynek. A téma fontosságát több elemzés is alátámasztja, a különböző elemzések szerint a sikertelen projektek 49-71%-ban az elégtelen követelményekre vezethetők vissza.
Ezek mögött mi az alábbi okokat látjuk:
- az üzleti igény feltárása és elemzése elmarad, a megoldás kerül a fókuszba, ezért a szükségesnél jóval nagyobb megoldások születnek (túl komplex, túl hosszú, túl drága). A túl sokáig implementált megoldások üzleti indoka elavulhat, a gyakori irányváltás és a túlbonyolítás kockázata jelentősen megnő.
- A megoldás fókuszba kerülése miatt sok – gyakran egyszerűbb – alternatív megoldás nem kerül mérlegelésre
- A szerepek és a felelősségi körök tisztázatlanok és összemosódnak, az egyes szintek különválasztása helyett gyakori a „négy-hat-nyolc szem elv” => alábontás helyett véleményezés
- Gyakori a követelmények különböző szintű kidolgozottsága – egyes követelmények már „mezőszintig” kialakításra kerülnek, míg más követelmények magas szinten, egy mondatban kerülnek rögzítésre (pl. feleljen meg a hatályos jogszabályoknak).
- Külön dokumentumok készülnek, ezek között nem biztosítható a kapcsolat. A követelmények nem követhetők végig a fejlesztés életútja során (a felmerüléstől az élesítésig)
- A haladás, a készültség megítélése szubjektív, jellemző a „90%-ig kész van” szemlélet
- Sok követelmény kerül specifikálásra, fejlesztésre, a tesztelésnél derül ki, hogy „nem így gondoltuk”, valamint, hogy mégis elhagyható. Addig rengeteg energia megy kárba.
- Jellemző a silókban való gondolkodás – főleg az üzleti megrendelői oldalra jellemző, hogy nem érzik magukénak a többi üzleti területtel, illetve a háttérterületekkel való együttműködést, az ő követelményeikkel való összehangolást.
- Mivel a különböző üzleti és háttérterületek követelményei nem kerülnek összehangolásra – gyakran az IT-nak kell szembesülnie-szembesítenie a területek követelményei közötti ellentmondásokkal.
Ha megfelelően menedzseljük a követelményeket és priorizálunk, sokkal gyorsabban, olcsóbban és eredményesebben szüretelhetünk a végén:


Betöltés ...