Üzleti elemzőként Te véleményezed, írod vagy menedzseled az üzleti követelményeket?

2019. 05. 09. | Fodor Andrea

A mai cégeknél az üzleti elemző feladatkör értelmezése még elég széles spektrumon mozog. Az üzleti követelmények kezelésére jellemzően 3 modellt látunk, bár az általunk követendőnek ítélt követelménymenedzsment még egyáltalán nem elterjedt gyakorlat. Lássuk, mi a legjellemzőbb eljárások az üzleti követelmények kezelésére:

 

1. Üzleti követelmények bekérése és véleményezése

Vannak szervezetek, ahol az üzleti elemző az üzleti követelményeket  az üzlettől készen várja. Azaz csak várná, mert mint tudjuk, az üzleti területek munkatársait nem arra képzik, hogy követelményeket írjanak. A kapott követelményeket véleményezi, feltesz pár kérdést, kiegészíti, esetleg újraírja, majd továbbadja a rendszerszervezőnek. Sokszor a megoldást definiálja az üzleti követelények helyett. Mindeközben dohog, hogy az üzlet nem tudja rendesen megfogalmazni, mit is akar. A rossz hír az, hogy ez nem üzleti elemzés.

2. Üzleti követelmények gyűjtése, írása

Fejlettebb szervezeteknél az üzleti elemző – az üzleti területeket információforrásként használva – már tudatosan gyűjti és elemzi a követelmények összeállításához szükséges információkat, amelyekből aztán követelményeket állít össze. A különböző üzleti- és szakterületek követelményeit összefésüli, kiszűri és elsimítja az ellentmondásokat. Az információkat strukturálja és elemzi, ezek alapján kiegészíti és teljeskörűvé teszi a követelményeket, amiket jóváhagyat az üzlettel. Képzetlen üzleti elemzők esetén ez a folyamat sokszor nem tudatos, és a követelményspecifikáció is folyó szöveges, de tehetséges kollégák munkáiban gyakran 1 mondat gyakorlatilag 1 követelménynek megfeleltethető. A követelményspecifikáció a projekt egyik leszállítandójaként kipipálásra kerül, a tesztelés és a követelmények közötti kapcsolat esetleges.

3. Üzleti követelmények menedzselése

Bár ezzel csak elvétve találkozni, ez lenne a leghatékonyabb modell. Magában foglalja a követelmények gyűjtését, írását, elemzését, de továbbmegy ennél. A Business Analyst minden követelményhez elfogadási kritériumot rendel, ami segíti a teszt menedzser munkáját a tesztesetek kidolgozásában.

A követelményeket nyomon követi, az üzleti elfogadástól a tesztelésig, élesítésig. Minden követelményről vezeti, hogy ki kérte, és mi az üzleti indoklása.  Folyamatosan egyeztet mind az üzlettel, mind a rendszerszervezőkkel az üzleti követelményeket kielégítő megoldási alternatívákról, annak érdekében, hogy a megoldás minél inkább megfeleljen az üzleti igénynek. A változásokat vezeti és azok hatásait elemzi. Minden köve A követelmények menedzselése esetén minden pillanatban pontos információ áll rendelkezésre a készültségről (tesztelt, nem teszteltm elfogadott, stb.), az aktuális problémákról, a változások hatásáról, a megvalósítás minőségéről.

A követelménygyűjtés, írás, elemzés eszközei és készségei elsajátíthatók, és a Business Analyst kollégák ezeket örömmel alkalmazzák mindennapi munkájukban. Tréningjeinken hangsúlyt fektetünk  a követelménymenedzsment szabályainak és eszközeinek elsajátítására is, azonban az a tapasztalatunk, hogy ez már – mivel a szervezet továbbra is a korábbi templateket, folyamatokat és üzleti elemzői szerepet követeli meg -nem tud átmenni a mindennapi gyakorlatba.

Amennyiben szeretné megismerni a professzionális üzleti elemzés és követelménymenedzsment által elérhető kivételes előnyöket, szívesen állunk rendelkezésére egy ingyenes konzultáció erejéig. Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink egyikén.