Workshop és structured walkthrough

2019. 05. 09. | Gintl-Reszegi Mária

Tréningeken sokszor felmerül a kérdés, hogy hogyan tegyem teljessé a követelményeket és mikor tudom, hogy teljesek a követelményeim. A tényleges teljességről vízesés esetén csak golive utáni visszamérés során kapunk információt, viszont törekedni kell rá. Egyik lényeges eleme a teljessé tételnek a workshop, a másik pedig a review, amit structured walkthrough-nak nevez a szakirodalom. Mindkettő sikerességének elengedhetetlen feltétele a facilitálás, a tudatos és jól felkészült üzleti elemzői munka.

1. Workshop

Cél: Ütköztetni a stakeholder-ek információit, igényeit és annak konszenzusát létrehozni

Mindenki szívesen használja, de nézzük mik a jó workshop ismérvei:

  • Legyen egy célja a workshopnak. Legyen egy scope, amely feldolgozásra kerül
  • Legyen megtervezve, hogy a workshopon hogyan fogunk a célig eljutni
  • A cél és a tervezés legyen előre kiküldve a résztvevőknek, hogy a gondolataik már elinduljanak
  • Szükséges egy tapasztalt facilitator. Ő az üzleti elemző
  • A facilitator előzetesen felkészül az eseményre. Érdemes a workshopot más gyűjtési technikákkal összekapcsolni. Előtte dokumentumokat elemezni, interjúkat készíteni vagy akár egy kérdőívvel információt gyűjteni
  • A résztvevők száma ne legyen túl magas, az optimális a 10-12
  • Jöjjön létre a workshop végére a konszenzus
  • Legyenek rögzítve az elhangzottak

Facilitálás jelentése: rávezetés a gondolkodásra valamely folyamat során

Az üzleti elemző tehát ezeken a workshopokon nem megmondó ember, hanem kérdező ember. Még amit tud, azt is kérdésként teszi fel, hiszen az üzleti elemző célja nem az, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy ő ezt tudja, hanem az motiválja, hogy a stakeholder válasza során esetleg egy addig általa nem ismert információt vagy összefüggést tár fel.

2. Structured walkthrough

Cél: Áttekinteni, hogy az összegyűjtött követelmények valóban kapcsolódnak a feladat elsődleges céljához

A structured walkthrough egy speciális facilitált workshop. A specialitását az időzítés és a követelmények készültsége jelenti. A követelmények összegyűjtését és elemzését követően kell megtartani, mielőtt körbeküldjük véleményezésre. Nem célja az utolsó bitig való bemutatás, inkább hasznos a big picture, a koncepció és a következő szint áttekintése. Talán idegenül hangzik a kifejezés, ami egyébként nem más, mint egy végső áttekintés a közös megértés érdekében.

Mit nyerhetünk vele? Mikor mindenki összefüggéseiben hallja a saját és mások területének követelményeit,

  • új gondolatok juthatnak eszébe
  • ellentmondásokat fedezhet fel
  • azonosíthatják, hogy kimaradt esetleg egy jelentős stakeholder
  • kontestusba tudja helyezni a saját elvárásait, amelyek ezáltal mind minőségben, mind prioritásban változhatnak