• Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
  • Facebook Facebook
  • Linkedin Linkedin
  • Youtube Youtube
  • Search

Youtube Hírlevél feliratkozás
ProjektCoach Consulting
  • Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
Search
  • Facebook Facebook
  • Linkedin Linkedin
  • Youtube Youtube
  • Search

Youtube Hírlevél feliratkozás
ProjektCoach Consulting
  • Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
Search

A jó megoldásra vagy a problémára fókuszáljunk inkább a projektekben?

Írta Fodor Andrea 
Kezdőlap » Blog » A jó megoldásra vagy a problémára fókuszáljunk inkább a projektekben?

Üzenet: A jó megoldás beazonosításával jelentős erőforrást, ezáltal költséget takarítunk meg, miközben több üzleti eredményt érünk el.

Munkahelyi kultúránkba mélyen beépült az a jelenség, hogy a megoldást keressük, ne a problémát. Néhol ez odáig fajul, hogy nem lehet kiejteni a probléma szót, le kell cserélni kihívásra vagy lehetőségre. Egykori főnökeim gyakran figyelmeztettek, hogy túl gyakran említem a felvetésekkel kapcsolatosan a lehetséges problémákat.  Coachingban találkoztam először azzal a jelenséggel, hogy a megoldás és a problémafókusz élesen elhatárolódik egymástól, két teljesen különálló irányzattá nőve ki magát. A megoldásfókuszúak esküsznek arra, hogy a probléma elemzésével csak mélyebbre ássuk magunkat a gödörben, anélkül, hogy egy lépést is mozdulnánk a megoldás felé.

Az agilitás melletti érvelésben is gyakran felmerül, hogy nem kell húzni az időt, el kell kezdeni csinálni, a visszajelzések alapján majd gyorsan el lehet dönteni, hogy merre kell változtatni.

Üzleti elemzőként mi viszont a problémaelemzésre, ehhez kapcsolódóan adatelemzésre buzdítunk, és arra, hogy diagnózis nélkül ne ugorjunk bele a megoldásba. Ugyanakkor elismerem, hogy a megoldásfókusznak is lehet létjogosultsága bizonyos speciális esetekben. A kulcs az információ elérhetősége, illetve az információszerzés költsége.megoldás fókusz

A probléma elemzésével sokkal könnyebben találjuk meg a jó megoldást

Azt a tényezőt, amin ha változtatunk, közelebb kerülünk a célunkhoz. Ezzel jelentősen növelhetjük a hatékonyságot, mivel elkerülhetjük, hogy olyan tényezőkre pazaroljuk az energiáinkat, amik nem vezetnek eredményre. Például ha egy ügyfélszolgálati egységnél csökkenteni szeretnénk a terheltséget, teljesen más megoldások születhetnek attól függően, hogy miért nagy az ügyfélszolgálati egység leterheltsége. Ilyen esetben vizsgálni érdemes a következőket:

  • Miért nagy a forgalom? Miért jönnek az ügyfelek? Van-e jellemző tranzakció/ügylettípus esetleg ügyféltípus, ami a forgalom nagy részéért felelős? Milyen lehetőségek vannak ezek csökkentésére? (pl. ha az ügyfelek jelentős része jön egy bizonyos típusú hiba ügyintézése miatt, akkor a hiba kiküszöbölése, ha tájékozódni jönnek, akkor más módon elérhetővé tenni az információt, stb.). Lehet-e alternatív csatornákra terelni ezeket az ügyfeleket?
  • Mennyi az átlagos ügyintézési idő? Mely tranzakciók tartanak a legtovább, és mennyi van belőlük? Miért tart sokáig az ügyintézés? A folyamatok mely része tart legtovább? Mi ezekből az ügyfél számára is értékteremtő folyamatrész? Más a megoldás, ha a rendszer lassú, ha a nyomtató rendetlenkedik rendszeresen, vagy ha az ügyintézőnek kell fogadnia egyéb telefonhívásokat is a személyes ügyintézés során.

Más a helyzet, ha az elemzéshez szükséges információ nem áll rendelkezésre, pl. mert külső piac felé, sok ügyfél vélt vagy valós problémájára szeretnénk megoldást nyújtani. A problémaelemzés itt is segít (nem véletlen, hogy a befektetők is azzal a kérdéssel indítanak, hogy mi az a probléma, amire megoldást nyújtasz, illetve mérlegelik, hogy mekkora az adott probléma az ügyfelek számára, és mennyit lennének hajlandók rá áldozni). De itt ritkán támaszkodhatunk adatokra, ezért itt érdemes a megoldás első verziójával minél előbb piacra lépni, és visszajelzéseket gyűjteni, olyan agilisan, amennyire csak lehet.

Melyek a leggyakrabban előrforduló súlyos szakmai hibák?

  • Az információ rendelkezésre áll, vagy könnyen elérhető, de nem használjuk.
  • A legfontosabb problémák (gyökérokok) helyett a szervezet összes problémáját meg akarjuk oldani.
  • Nem valós üzleti problémát akarunk megoldani (pl. digitalizálunk a digitalizáció kedvéért, IT architektúrát egyszerűsítünk, mert „túl sok a rendszer”, stb.).

Fontos annak meghatározása is, hogy mely esetben mire összpontosítsunk.

Fókuszáljunk a problémára, találjuk meg a valós problémákat, és jól tervezzük meg a megoldást, ha

  • az információk, adatok rendelkezésre állnak
  • különböző megoldások jöhetnek szóba attól függően, hogy milyen problémákat találunk
  • ha a várható megoldás komplex, ha mindent (is) meg akarunk oldani, akkor évekig tarthat
  • ha spórolni kell a költségekkel és/vagy az erőforrásokkal
  • ha határidőkényszerünk van

Fókuszáljunk a megoldásra és a cselekvésre, ha

  • az információk, adatok nem állnak rendelkezésre, vagy csak nagyon idő- vagy költségigényesen szerezhetők meg
  • cselekvésorientált tevékenységről van szó (pl. értékesítés, álláskeresés, stb.)
  • kockázatmentes tevékenységről van szó, ha nem találjuk meg elsőre a legjobb megoldást, nem tragédia
  • a valódi probléma nem azonosítható be, vagy annyira a már nem releváns a megoldás szempontjából
  • vagy ellenkezőleg, sok megoldási alternatívánk van, és nem tudjuk, merre induljunk el.

 

„A laikus fejében sok lehetőség kínálkozik, a mesterében csak kevés” (Shunryu Suzuki). Az idézet mögötti tartalmat Mérő László fejti ki Észjárások és az Érzelmek logikája című könyveiben. Azt jelenti, hogy a szakemberek, tapasztalataiknak köszönhetően sokkal több információval rendelkeznek, ezért ösztönösen kizárják a problémás alternatívákat. Sajnos ma már egyre nehezebb szakemberré válni, de szerencsére egyre több adatunk, információnk van, ami alapján – ha kíváncsiak vagyunk – megtaláljuk a jó megoldásokat.

Kedvet kaptál arra, hogy tovább fejlődj ezen a területen? Mi tudunk Neked segíteni! Nézd meg, milyen képzéseken tudnád fejleszteni magad:

Aktuális képzéseink

Linkedin oldalunk


business analyst

  • Címkék

    agilis transzformáció agilitás Business Analsyt minősítés business analyst Business Analyst eszköztár Business Analyst karrier Business Relationship Management coaching erőforrásbecslés Felsővezető kommunikáció Fodor Andrea folyamatszervezés hibrid projektek IT és Üzlet követelményspecifikáció LEAN Mesterséges Intelligencia PMI-PBA PM minősítés PMO | Projektiroda | projektportfólió menedzsment PMP priorizáció projektmenedzser fizetés projektmenedzsment projektvezető rendszerszervezés scrum master tehetségprogram Tudástár Üzleti igénykezelés üzleti elemző fizetés


Hírlevél

Ha szakmailag érdekes cikkekre vágysz, iratkozz fel hírlevelünkre!
Feliratkozás

Szolgáltatásaink

Képzéseink Tanácsadás Tehetségprogram

Információk

Adatvédelmi tájékoztató Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000362

Kapcsolat

Képzések, tehetségprogram:
+36 (70) 531 9566
Módszertan, tanácsadás:
+36 (20) 925 6229
Minden jog fenntartva! Copyright © 2023 Projektcoach Consulting Kft.
Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000362

Kérem díjmentes konzultációjukat!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.
Tájékoztatjuk, hogy jelen érdeklődés elküldése az Ön részéről semmilyen kötelezettséggel nem jár.
Consent*
Hírlevél