• Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
  • Facebook Facebook
  • Linkedin Linkedin
  • Youtube Youtube
  • Search

Youtube Hírlevél feliratkozás
ProjektCoach Consulting
  • Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
Search
  • Facebook Facebook
  • Linkedin Linkedin
  • Youtube Youtube
  • Search

Youtube Hírlevél feliratkozás
ProjektCoach Consulting
  • Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
Search

STAKEHOLDER MANAGEMENT LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE

Írta Adrienn Maczkó 
Kezdőlap » Blog » STAKEHOLDER MANAGEMENT LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE

A stakeholder management kulcsfontosságú minden projekt sikeres megvalósításában. De kik is pontosan a stakeholderek, és hogyan lehet hatékonyan kezelni őket? Ebben a cikkben bemutatjuk a stakeholder management alapjait. Ismerd meg, hogyan azonosítsd, elemezd és kezeld a stakeholdereket, hogy támogatóvá váljanak!

Hogyan azonosítsuk a stakeholdereket?

Amikor a mentor beszélgetéseken előkerül a stakeholder téma, mindig felmerül a kérdés, hogy kik is ők, kik ezek a magyarul érdekelt feleknek nevezett személyek vagy csoportok. Én erre viccesen annyit szoktam mondani, hogy: „kik nem?”

Nagyon leegyszerűsítve mindenki stakeholder, aki valamilyen módon érintett a projektben vagy akikre hatással lehet a projekt és a leszállított eredménye. Másik szemszögből vizsgálva, mindenki, aki befolyással lehet a projektre vagy annak eredményére.

Ki lehet Stakeholder? Mit jelent a Stakeholder kifejezés?

 A Stakeholder magyarul érintettet jelent. A projektben a stakeholderek azok a személyek, csoportok vagy szervezetek, akiknek valamilyen érdekeltségük van a projektben, vagy akikre a projekt hatással lehet. A stakeholderek széleskörűen változhatnak, és különböző módon befolyásolhatják a projekt sikerét.”

Stakeholder menedzsment fontossága

Nem csak személyekben és nem csak a szűk vállalati környezetben kell gondolkodni, mert a társosztályokon vagy irányító bizottságokon túl a hatóságok, a konkurencia vagy akár szabályozó szervek is belekavarhatnak a projektünk békés életébe, netán csillapíthatják a borús kedélyeket.

Picit konkretizálva, hogy hogyan érdemes  elkezdeni az azonosítást, azon túl, hogy tudjuk, hogy a közvetlen és közvetett érintettségeket és hatásokat is vizsgálni kell, mind a belső, mind a külső környezetben.

Szedjünk össze valamennyi kérdést, mely logikusan felvetődik bennünk, ahogy rendszerezzük a rendelkezésre álló információkat, mint például az üzleti célt, projekt célt, scope elemeket, függőségeket, projektszervezetet, szállítókat, végfelhasználókat, ésatöbbit.

Néhány segítő kérdés, melyek  felmerülnek a stakeholder azonosítás során:

  • Kik felelősek a projektért?
  • Kik rendelkeznek erőforrásokkal, amelyek szükségesek a projekthez?
  • Ki szabályozza a megoldást?​
  • Ki fogja használni a projekt eredményeit?
  • Kit érint a megváltozott folyamat?
  • Ki fogja fejleszteni a szoftvert?
  • Ki fogja tesztelni a megoldást?
  • Ki fogja bevezetni a leszállított eredményt?
  • Ki fogja üzemeltetni az alkalmazást?
  • Kik profitálnak a projekt leszállítást követően?
  • Kik szenvednek, ha az eredmény nem működik megfelelően?

Ez itt csupán néhány kiragadott kérdés, melyeket mindig a józan ész mentén kell átgondolni, attól függően, hogy éppen szoftver fejlesztés, új termékbevezetés, infrastruktúra kiépítés esetleg egy kampány megszervezése a scope.

Stakeholderek beazonosítása

Mi is az a Stakeholder Management?

A stakeholder management (érintettmenedzsment) az a folyamat, amely során egy szervezet vagy projekt azonosítja, elemzi és kezeli a stakeholdereket, hogy biztosítsa a sikeres együttműködést és a célok elérését. A stakeholderek támogatása vagy ellenállása jelentősen befolyásolhatja a kezdeményezések eredményességét. A stakeholder management lépései:

  • Stakeholderek azonosítása
  • Stakeholderek megértése, elemzése
  • Jelentős számú stakeholder esetén azok priorizálása
  • Stakeholderek kezelése, menedzselése
Nézzük meg, hogyan is néznek ki ezek a lépések a gyakorlatban!

A stakeholderek megértése, elemzése

Ha sikerült azonosítani valamennyi érintett felet, akkor az első és egyben legfontosabb feladat elvégzésre került. Összeállt egy lista, akiken a projekt során rajta kell tartania a projektvezetőnek a szemét.

Nem szabadna ilyet leírnom, de többször fordult elő velem is szeniorként, hogy a következő lépést már kellően nyűgösnek éreztem, felesleges adminisztrációnak, hisz, ha huzamosabb ideje dolgozom egy szervezetben, akkor a fejemben nagyjából benne van,

  • hogy melyik félnek mi a motivációja,
  • milyen hatással vagy befolyással bírnak,
  • még azt is meg tudom mondani, hogy kinek milyen az érdekeltsége,
  • mik az elvárásaik,
  • hogyan kell kezelni… DE!

És itt jön a DE, hogy ha engem elüt a villamos vagy át kell adjam a projektet egy másik projektvezetőnek, vagy egyszerűen csak olyan hetek következnek, amikor éppen azt sem tudom, hogy merre vagyok fejjel előre, na akkor rögtön értelmét nyeri valamennyi előre átgondolt és elkészített dokumentum.

Viharos időkben nincs is megnyugtatóbb érzés, mint elővenni a korábban összeszedett és rendszerezett gondolatokat, melyek mint „ a fehér papíron a fekete betűk megelevenednek”.  Kissé költői és talán túlzás is, azonban be kell látni, hogy egy sorvezető valóban nagy segítség ebben a felgyorsult, adatdömpinggel teli világban.

A fentiek fényében nem szabad sajnálni az időt és energiát az elemzésre. Nem bonyolult kimutatásokra kell gondolni, mert egy egyszerű piros-sárga-zöld-szürke színezés is kellően beszédes tud lenni ahhoz, hogy látszon a projektvezető számára fontos információ:

  • milyen befolyással, hatással bírnak az egyes szereplők, mennyire érdekeltek, avagy ellenérdekeltek, netán szürke semlegesek;
  • mi a motivációja, elvárásai: listázzunk fel néhány tipikus lehetőséget, mint például ügyfélélmény növelés, büntetés elkerülés, profit növelés, törvényi megfelelés, előre lépési lehetőség, kihívás, innováció, egyszerűsítés, határidő betartásra kerüljön, hatályos jogszabályoknak megfeleljen, stb. és színekkel jelöljük, hogy fontos, avagy teljesen érdektelen;

Bár nem hangsúlyoztam ki, de talán eddigre már egyértelművé vált vagy ha mégsem, akkor talán a neve is sugallja, hogy a stakeholder menedzsment az bizony egy folyamatos tevékenység. Nem elegendő kipipálni a leszállítandó dokumentumok listáján, hogy kész, hanem monitorozni és gyakorolni kell a projekt teljes életciklusa során.

Méltán merül fel a kérdés, hogy mikor és hogyan szorítson a projektvezető időt ennyi ember kezelésére? Erre a válasz, viszonylag egyszerű.

Stakeholder elemzés

Stakeholderek priorizálása

Az évek folyamán bebizonyosodott számomra, hogy a projektvezetői szakma a módszertan ismeretén és gyakorlásán túl, jórészt az emberi kapcsolatokon és azok ápolásán áll vagy bukik. Ha mindezt nem csupán illendőségből tesszük, hanem őszintén figyelünk kollégáinkra, a projekt csapatunkra és a  stakeholderekre, akkor bizony nem szorítjuk magunkat idősávokba, hanem invesztálunk. Időt. Amennyit éppen az adott helyzet megkíván.

Mindig felmerül a kérdés, hogy oké, de a mi napunk is 24 órából áll, fizikai képtelenség minden érintettel órákat eltölteni. Ez így van és nem is elvárás, nem csak azért nem, mert gyorsan kifuthatunk a munkaidőből és energiából, hanem azért sem, mert „az idő pénz” és nem csak a májusi eső, hanem az okosan beosztott idő is aranyat ér.

Az élet minden területén folyamatosan priorizálni kényszerülünk, nincs ez másképp a munkában sem. Számos priorizáló módszertan létezik, a leggyakrabban használt a stakeholder mátrix. Ez is egy egyszerű vizuális eszköz, amely segít ábrázolni a stakeholdereket a befolyásuk és érdekeltségük alapján. A korábban elkészített elemzések színei sokat segítenek, hogy kikre kell a hangsúlyt helyezni.

Stakeholder lista priorizálása

Hogyan kezeljük a Stakeholdereket?

A magas befolyással és magas érdekeltséggel vagy éppen ellenérdekeltséggel bírók körén biztosan érdemes rajta tartani a szemét a projektvezetőnek. Ez persze nem azt jelenti, hogy a többi résztvevőre ne kellene időt allokálni, vagy ne változhatna bárkinek a színe a projekt folyamán (mert ugye monitorozzuk őket folyamatosan), de jó iránymutatás lehet, hogy a fókuszt honnan nem szabad elvenni, kikkel kell szoros együttműködést kialakítani és kiket kell elégedetten tartani, kiket elegendő tájékoztatni (alacsony befolyás, magas érdekeltség) vagy csupán nyomon követni (alacsony befolyás, alacsony érdekeltség).

Bevallom, még nem sok olyan igazi, részletesen kidolgozott kezelési startégiát láttam, ami kitér a szükséges kommunikációs csatornákra, a bevonási módszerekre vagy meghatározza a konfliktuskezelési tervet. Inkább felsorolásszerű tőmondatokról tudnék beszámolni, így a következő bekezdésben az egyik kulcs tevékenységről írok inkább néhány gondolatot.

Bevonás, avagy a kommunikáció ereje

Boncolgattam korábban az emberi oldal fontosságát, ebben a bekezdésben alá is támasztható a jelentősége, hisz egy egyszerű gesztussal, a projekt bemutatásával, a folyamatos kommunikációval és tájékoztatással tényleg érdekelté tehetők az érintett felek és jobban magukénak érezhetik a projektet.

A kommunikáció módja csoportonként változhat, lehet rendszeres vagy ad-hoc, történhet írásban vagy szóban, vizuális elemekkel megtámogatva vagy csupán informális kávézás közepette, de a lényege és célja egy, mégpedig, hogy a projektet sikerre vigye.

Miért támogatja a projekt sikerét a stakeholderek bevonása?

  • ha értik a célt, nagyobb valószínűséggel támogatják annak elérését;
  • a stakeholderek segíthetnek azonosítani a potenciális problémákat és kockázatokat, amelyekre időben felkészülhetünk;
  • csökkentheti az ellenállás, ellenérdekeltek és a konfliktusok számát;
  • ha a projekt átláthatóvá válik, bizalmi kapcsolat alakulhat ki, aminek erejéről nem kell oldalakat írni;
  • a két irányú kommunikáció az átfutási időkre lehet pozitív hatással;
  • a döntések meghozatala hatékonyabbá válhat, mivel a stakeholderek véleménye és visszajelzése figyelembe van véve;
  • nem utolsó sorban pedig növelheti a résztvevők, érintettek elégedettségét, ami kellő sebességet biztosít a megvalósításban.
Stakeholder bevonása, kommunikáció ereje

Nincs más hátra, mint…

a számos többi rendszeres projektvezetői feladat mellett gyakorolni a stakeholder menedzsmentet is.

Bár a cikkben a projektvezetőt említem, mint felelős, azonban agilis projektek esetén ez a feladat a product owner és csapata irányába tolódik, hisz érdekeltek és ellenérdekeltek vagy befolyással bírók nem csak a hibrid vagy klasszikus vízesés modellben léteznek.

 

 

Összegezve a stakeholder menedzsment nem csupán egy feladat vagy egy eszköz a projekt sikeréhez, hanem egy szemléletmód, amelynek középpontjában az ember áll. Az ember, aki érintett a projektben, aki hatással van rá, és aki maga is alakítja a projekt jövőjét.

Ha megértjük és figyelembe vesszük az embereket, akkor nemcsak a projekt lesz sikeres, hanem a kapcsolataink is erősebbé válnak.

 

Hogy mi a jelentősége a kapcsolatoknak? Zárszóként álljon itt a válasz:

“Az üzleti életben nem az számít, hogy mit tudsz, hanem hogy kit ismersz.” – Will Rogers

Projektmenedzsment képzés – gyakorlat és módszertan

A Projektcoach PM képzés célja áttekintést és gyakorlati tapasztalatot szerezni a projektmenedzsmentről. Kipróbálásra kerülnek a projektvezetés nélkülözhetetlen eszközei, amik nem hiányozhatnak egy profi projektvezető szerszámosládájából. A résztvevők képesek lesznek önállóan projektet vezetni, a kockázatok mellett a problémákat is észlelni és kezelni.
Kattints ide

business analystBusiness Relationship ManagementprojektmenedzsmentprojektvezetőTudástár

  • Címkék

    agilis transzformáció agilitás Business Analsyt minősítés business analyst Business Analyst eszköztár Business Analyst karrier Business Relationship Management coaching erőforrásbecslés Felsővezető kommunikáció Fodor Andrea folyamatszervezés hibrid projektek IT és Üzlet követelményspecifikáció LEAN Mesterséges Intelligencia PMI-PBA PMO | Projektiroda | projektportfólió menedzsment priorizáció projektmenedzser fizetés projektmenedzsment projektvezető rendszerszervezés scrum master tehetségprogram Tudástár Üzleti igénykezelés üzleti elemző fizetés


Hírlevél

Ha szakmailag érdekes cikkekre vágysz, iratkozz fel hírlevelünkre!
Feliratkozás

Szolgáltatásaink

Képzéseink Tanácsadás Tehetségprogram

Információk

Adatvédelmi tájékoztató Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000362

Kapcsolat

Képzések, tehetségprogram:
+36 (70) 531 9566
Módszertan, tanácsadás:
+36 (20) 925 6229
Minden jog fenntartva! Copyright © 2023 Projektcoach Consulting Kft.
Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000362

Kérem díjmentes konzultációjukat!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Tájékoztatjuk, hogy jelen érdeklődés elküldése az Ön részéről semmilyen kötelezettséggel nem jár.
Consent*
Hírlevél
Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.