• Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
  • Facebook Facebook
  • Linkedin Linkedin
  • Youtube Youtube
  • Search

Youtube Hírlevél feliratkozás
ProjektCoach Consulting
  • Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
Search
  • Facebook Facebook
  • Linkedin Linkedin
  • Youtube Youtube
  • Search

Youtube Hírlevél feliratkozás
ProjektCoach Consulting
  • Rólunk
  • Képzések
    • Képzéseink
    • Képzéseinkről mondták
    • Hosszútávú képzési program csapatoknak
    • Melyik projektmenedzser képzés a nekem való?
    • Melyik Business Analyst képzés a nekem való?
  • Tehetségprogram
  • Tanácsadás
  • Karrier
    • Business Analyst karrier
    • Projektmenedzser karrier
  • Blog&Média
    • Blog
    • Média
    • Tudástár
  • Kapcsolat
Search

5 miért módszer

Írta Fodor Andrea 

Kezdőlap » Tudástár » 5 miért módszer

Mit jelent az 5 miért módszer?

Az „5 miért” módszer célja, hogy egy probléma okára legalább 5 szint mélységig rákérdezzünk annak érdekében, hogy igazán megérthessük és kideríthessük annak eredőjét. Addig kérdezzünk rá arra, hogy miért merült fel a probléma, amíg a gyökérok is világossá válik. Az 5 miért módszer nagyon jó kiindulási pont ahhoz, hogy a gyökér-okot beazonosítsuk.

  • Koncepció: Sakichi Toyoda, 1920-as évek
  • Funkció: Áttenni a hangsúlyt a felelősökről (Ki…?) az összefüggések (Miért…?) feltárására
  • Elterjedés: Toyota Motors 1950-es évek
  • Elterjedt lean módszertan eszköz
  • Átlagosan 5 kérdés merül fel. Ez lehet 4 és 8 is. A cél, hogy egyre mélyebb információk merüljenek fel

Példa az 5 miért módszerre:

– Szeretnénk lehetővé tenni ügyfelelink számára, hogy mobiltelefonról is be tudják nyújtani kárigényeiket. Úgy gondoljuk, hogy ez nagyban lerövidítené a kárügyintézést.

– Segítsen kérem megérteni! Miért probléma ez?

– Azért, mert jelenleg túl hosszú a kárügyintézési folyamat. Egy mobilapplikáció segítene az ügyfeleknek abban, hogy egy vihar okozta kár vagy egy baleset bekövetkezte után azonnal benyújthassák kárigényüket. Ráadásul így az okostelefonok más előnyeit is ki tudnánk használni, pl. rögtön fényképet vagy videofelvételt is csatolhatnának.

– Értem. És mit gondol, miért olyan hosszú a kárügyintézési folyamat?

– Részben azért, mert legtöbbször jó néhány nap eltelik a káresemény után, mire az ügyfél a hagyományos módon be tudja nyújtani a kárigényt. Másrészt van egy belső szabályozásunk is, miszerint bizonyos összeg fölött minden kárigényt ki kell vizsgálnunk. Ez az összes káresemény 80%-át teszi ki.

– Meg tudná mondani, hogy mi az oka, hogy ilyen magas ez a szám?

– Elég konzervatív az üzletpolitikánk. Fontosnak tartjuk a személyes ellenőrzést azért, hogy a visszaéléseket el tudjuk kerülni.

– Elmondaná milyen más lehetőségeket próbáltak eddig a folyamat felgyorsítására és azok miért nem működtek?

– Igen, volt, hogy – a kiugróan magas kárigények kivételével – megpróbáltuk kihagyni az ellenőrzést, de ekkor nagyon megugrott a veszteségünk. Aztán megpróbáltuk az ügyfeleleket arra ösztönözni, hogy egy dedikált vonalunkra érkező telefonhívással jelentsék be a kárigényeiket, de ezt valami miatt az ügyfelek nem nagyon használták.

– És a megnövekedett veszteségeket minek tulajdonítja?

– Annak, hogy kiderült, hogy az ügyfelek általában a ténylegesnél kb 20%-al magasabb kárigényt jelentettek be.

Best practice

  • Ez nem azt jelenti, hogy a ‘Miért’ szónak minden kérdésben benne kell lennie. A miért szó túlzott, gépies használatával akár ellentétes hatást is elérhetünk, a kérdezett ugyanis védekezővé válhat. Próbáljuk minél változatosabban megfogalmazni a kérdéseinket.
  • Figyelni kell arra, hogy a válaszok egymással ok-okozati viszonyba legyenek, különben a végeredmény, amelyet kapunk nem lesz a kiinduló probléma gyökéroka, kvázi annak megoldása nem oldja meg a jelenséget.

Ha megismernél hasonló eszközöket, és szeretnéd tudásodat elmélyíteni, figyelmedbe ajánljuk Business Analyst képzésünket vagy Lean képzésünket.


Business Analyst eszköztár

  • Címkék

    agilis transzformáció agilitás Business Analsyt minősítés business analyst Business Analyst eszköztár Business Analyst karrier Business Relationship Management coaching erőforrásbecslés Felsővezető kommunikáció Fodor Andrea folyamatszervezés hibrid projektek IT és Üzlet követelményspecifikáció LEAN Mesterséges Intelligencia PMI-PBA PMO | Projektiroda | projektportfólió menedzsment priorizáció projektmenedzser fizetés projektmenedzsment projektvezető rendszerszervezés scrum master tehetségprogram Tudástár Üzleti igénykezelés üzleti elemző fizetés


Hírlevél

Ha szakmailag érdekes cikkekre vágysz, iratkozz fel hírlevelünkre!
Feliratkozás

Szolgáltatásaink

Képzéseink Tanácsadás Tehetségprogram

Információk

Adatvédelmi tájékoztató Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000362

Kapcsolat

Képzések, tehetségprogram:
+36 (70) 531 9566
Módszertan, tanácsadás:
+36 (20) 925 6229
Minden jog fenntartva! Copyright © 2023 Projektcoach Consulting Kft.
Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/000362

Kérem díjmentes konzultációjukat!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Tájékoztatjuk, hogy jelen érdeklődés elküldése az Ön részéről semmilyen kötelezettséggel nem jár.
Consent*
Hírlevél
Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.